
Branimir Muidža Generalni direktor Heidelberg Materials za Hrvatsku i BiH:
"U svijetu u kojem se svakodnevno isprepliću tektonske društvene, političke, ekonomske i tehnološke promjene kao i krize koje sve više utječu na našu planetu, naše živote, navike i budućnost -više nego ikad potreban je razum, odgovornost i liderstvo.
U tome vidim ključnu ulogu lidera i menadžera, koji vode timove svojim pozitivnim osobnim primjerom, karakterom, etičnim i društveno odgovornim ponašanjem - hrabro kormilare kroz sve izazove vodeći se vizijom boljeg društva. Lidera koji osnažuju svoj tim, motiviraju svoje uposlenika i stvaraju okruženje u kojem se svi osjećaju vrijednima i uključenima."
1. Koja je važnost dobrog upravljanja za kompaniju iz vašeg kuta gledanja?
Dobro upravljanje dolazi kao rezultat više paralelnih sposobnosti i elemenata.
Prije svega od lidera se očekuju vještine koje ga trebaju krasiti kako bi upravljanje bilo kvalitetno i kako bi rezultiralo kvalitetnim razvojem i rastom kako kompanije, tako i ljudi koji su najbolji resurs svake kompanije i društva. Te su vještine kombinacija osobina, a najvažnije su: odgovornost, kompetencije, razumijevanje tehnologije i trendova, empatija, etika, socijalna inteligencija, sposobnost pravodobnog donošenja odluka, spremnost na promjene, hrabrost, otvorenost za nove ideje i inovacije, osnaživanje ljudi u timu, poticanje timskog duha.
Kada se osvrnem na svoje višegodišnje iskustvo u upravljanju, kako kompanija, tako i institucija i udruženja, mogu sa sigurnošću reći kako je dobro upravljanje na opisani način ključno za dugoročan uspjeh svake kompanije, ali i svake zajednice, pa i društva.
Posebno se to odnosi za nas koji smo dio industrije, u realnom sektoru koji se bavimo i proizvodnjom i prodajom i distribucijom, koji investiramo, zapošljavamo i u svakoj sekundi svoga rada stvaramo novu vrijednost, kako za nas, tako i za sve dionike u Hercegovini i Hrvatskoj gdje proizvodimo cement i beton, materijale kojima se gradi naša budućnost.
Kao generalni direktor kompanije koja djeluje i u Hrvatskoj i u Bosni i Hercegovini, koja ima poslovne partnere diljem svijeta, koja raste i čiji rezultat rada ima utjecaja i na vanjskotrgovinsku bilancu država u kojima smo aktivni; uvijek nastojim imati jasnu sliku trenutne pozicije kompanije i imati još jasniju viziju gdje idemo i kakvu budućnost želimo i možemo postići.
U svemu tome, naravno, ključan je tim ljudi, rukovodilaca i svih uposlenika, koji prepoznaju tu viziju, s kojima intenzivno surađujem i s kojima svakodnevno gradim i razrađujem strategiju razvoja, napretka i ispunjenja ciljeva. To je ono što je neprocjenjivo i presudno za dugoročni uspjeh kompanije.
Heidelberg Materials Cement BiH, sa svim svojim podružnicama u BiH i Hrvatskoj, već desetljećima važi za jednu od najboljih kompanija u regiji. Lideri smo i pioniri održivog razvoja, a to nije došlo preko noći i samo od sebe. Upravo dobrim upravljanjem i jasnom vizijom postigli smo ono što smo željeli – biti najbolji među najboljima.
2. Koju osobinu po Vama treba imati dobar menadžer?
Više je osobina koje se isprepliću, a prve 3 su: odgovornost, odgovornost i odgovornost. Dobar lider i menadžer prije svega mora vjerovati u sebe i u ljude s kojima radi. U kompaniji kakva je naša, gdje se svakodnevno donose odluke od velikog značaja za poslovanje, ključno je imati hrabrost, viziju i sposobnost donošenja odluka koje vode tim i kompaniju naprijed. Kompetencije, iskustvo, „nos za biznis“, socijalna inteligencija, nadovezuju se kao potrebni dijelovi recepta za odličan proizvod i rezultate kompanije.
Osobno vjerujem u princip vođenja primjerom. Kroz godine sam naučio da ljudi ne prate titule, razinu decibela u komunikaciji, već ljude – njihove vrijednosti, predanost i etičan način rada. Zbog toga menadžer mora biti neko tko ne samo da postavlja ciljeve, već i aktivno sudjeluje u njihovoj realizaciji, pruža podršku timu i stvara okruženje u kojem svi mogu dati svoj maksimum a pritom se osjećaju cijenjeno, osjećaju da su podržani i sigurni na svojim radnim mjestima sa mogućnošću razvoja svojih kompetencija i daljnje edukacije, kao i da daljnje napredovanje maksimalno objektiviziramo na način da ovisi o njihovom trudu, rezultatima i sposobnostima.
U industriji građevinskih materijala, gdje je inovacija ključ uspjeha, menadžer mora biti i vizionar i operativac. Potrebna je sposobnost razumijevanja tehnoloških i tržišnih trendova, ali i snaga da se te promjene uvedu u praksu. No, najvažnija osobina ostaje ista – sposobnost motiviranja ljudi, jer nijedna strategija, koliko god bila dobra, ne može uspjeti bez predanog i osnaženog tima.
3. Koje izazove vidite u 2025. godini kada je riječ o upravljanju i leadershipu
Neizvjesnost je postala konstanta u poslovanju. Posljednjih nekoliko godina pokazalo nam je koliko se tržišne okolnosti mogu brzo promijeniti, a taj trend će se sigurno nastaviti i u 2025. godini. Zbog toga će ključni izazov za menadžere biti sposobnost brzog prilagođavanja i donošenja pravih odluka u sve složenijem poslovnom okruženju.
Tehnološke promjene donose ogromne mogućnosti, ali istovremeno zahtijevaju stalno učenje i razvoj novih vještina. Kao lider, uvijek nastojim biti u toku s najnovijim dostignućima i motivirati ljude da usvajaju nova znanja, jer je to jedini način da ostanemo korak ispred konkurencije.
Poseban izazov bit će i održivost – ne samo kao ekološki koncept, već kao sveobuhvatan princip poslovanja. U Heidelberg Materialsu smo već godinama predvodnici u održivim rješenjima, ali svi menadžeri, bez obzira na industriju, morat će prepoznati važnost dugoročnog razmišljanja i održivog razvoja. Naša odgovornost nije samo prema sadašnjim generacijama, već i prema onima koje dolaze.
4. Koji savjet za ovu godinu biste dali ostalim menadžerima i liderima te posebno mladima, odnosno generaciji Z?
Moj savjet menadžerima i liderima je – budite spremni na promjene, neprestano učite i uvijek osluškujte svoj tim. Brzina prilagodbe postala je presudna za uspjeh, a oni koji su spremni učiti, prilagođavati se i koristiti nove alate imat će prednost.
Što se tiče mlađih generacija, posebno generacije Z, oni donose novu energiju, nove ideje i nevjerojatnu sposobnost korištenja digitalnih tehnologija. Moj savjet im je da tu prednost iskoriste, ali da istovremeno budu proaktivni, da se povežu s iskusnijim kolegama, pronađu dobre mentore i preuzmu vrijedno znanje iz iskustva. Tehnološke vještine su neprocjenjive, ali kombinacija znanja i iskustva uvijek daje najbolje rezultate.
U konačnici, bez obzira na godine i iskustvo, svi mi učimo jedni od drugih. Oni koji prepoznaju tu vrijednost i budu spremni na suradnju, otvorenost i inovacije – bit će pravi lideri budućnosti.
5. Po Vašem mišljenju i iskustvu, kako trenutno poslovno okruženje utječe na menadžere?
Živimo u vremenu punom izazova, ali i velikih prilika za stvaranje nove vrijednosti. Promjene se dešavaju munjevitom brzinom, što zahtijeva stalno prilagođavanje i brzo donošenje odluka, te često sa sobom nosi dodatni pritisak na donosioce odluka. U mnogim smo segmentima prešli na digitalno poslovanje, te imamo pristup sve većoj količini informacija. U svom poslu svakodnevno primam jako mnogo informacija koje su u suštini osnova za donošenje odluka, ali koje zahtijevaju ogroman napor filtriranja i trijaže, odnosno određivanja prioriteta. Takav tempo može biti iscrpljujući, i ugroziti balans u životu svakog menadžera. Međutim, u isto vrijeme takav tempo gradi otpornost i razvija nove kompetencije.
Svako putovanje počinje prvim korakom. Vizionari su oni koji su možda na početku neke svoje vizije bili neshvaćeni, ali smo zahvaljujući njima danas u svijetu u kojem možemo otputovati avionom na drugi kontinent, u kojem se video i informacije dijele doslovno u svakoj sekundi. Ne zaboravimo da u našoj regiji posjedujemo jedan sjajan talent - da li svijet bio na ovoj razini tehnološkog napretka da nije bilo genijalnog Nikole Tesle?!. To ukazuje da posjedujemo talente kojima treba dati priliku da se razviju i afirmiraju.
U mom slučaju konkretno, sve brže procesiram informacije, sve brže razlučujem što je važno ili važnije. Isto tako, i ja se sve više oslanjam na tehnologiju koja mi pomaže da pravovremeno odbacim sve ono što je nepotrebno, pomaže mi da se fokusiram na najvažnije odluke.
Međutim, tehnologija može ubrzati procese, ali bez pravih ljudi koji znaju kako te tehnologije primijeniti i razviti, nema ni uspjeha. Zato smatram da je ključna uloga menadžera danas ne samo u postavljanju ciljeva i donošenju odluka, već u osnaživanju timova, motiviranju zaposlenika i stvaranju okruženja u kojem se svi osjećaju vrijednima i uključenima.
Konačno, vjerujem da svaki menadžer koji danas uspije pronaći balans između stabilnosti i inovacija, između odlučnosti i fleksibilnosti, može voditi kompaniju ka dugoročnom uspjehu – bez obzira na izazove koje donosi moderno poslovno okruženje.