“Inspiracija i povjerenje” by FranklinCovey® interaktivna radionica
24. 05. 2022.Kaos globalne recesije ili kraj kaosa globalizacije?
20. 07. 2022.Hrvatsko udruženje menadžera i poduzetnika CROMA i PRIMACO d.o.o., organizirali su u srijedu, 6. srpnja 2022. godine, s početkom u 15:00 sati, u ulici Milana Ogrizovića 44, Zagreb, panel diskusiju na temu „Kriza dobavnih lanaca“ .
Tijekom posljednjih deset godina lanci opskrbe bili su narušeni zbog prirodnih katastrofa, poput zemljotresa u Tokiju 2011. godine koji je zaustavio proizvodnju japanskih proizvođača vozila. Otpornost lanca opskrbe testirana je i terorističkim napadima i građanskim nemirima, poput masovnih prosvjeda u Čileu 2019. godine, koji su doveli do pada proizvodnje u rudnicima bakra u zemlji. Ostale prijetnje lancima opskrbe posljednjih godina uključuju cyber napade velikih razmjera, trgovinske prepreke i dobavljače osnovnih roba koji se mogu naći u problemima. Brod koji je u ožujku 2021. godine zapeo u Sueskom kanalu prouzročio je višemjesečni zastoj u opskrbi. Nedostatak zaposlenika neizbježno prisiljava tvrtke u ključnim industrijama na smanjenje obima poslovanja. Rezultat je ozbiljna prijetnja globalnim lancima opskrbe. Primjerice, 94% tvrtki s liste Fortune 1000 suočava se s poremećajima u svojim lancima dobave kao rezultat COVID-a 19. Rat u Ukrajini, blokada crnomorskih luka, sankcije Rusiji te enormni rast cijena energenata dodatno su poremetili dobavne lance kako za svjetsko tako i naše gospodarstvo.
Panelisti
O tome koje su posljedice za hrvatsko gospodarstvo, kako pokušati ublažiti krizu te postoje li alternativna rješenja govorili su:
Tihomir Premužak
Predsjednik HUM-CROMA-e i predsjednik Uprave Vetropack Straže d.d.
Zoran Uranjek
Direktor tvrtke Harburg-Freudenberger iz Belišća
Igor Vlahović
Predsjednik Uprave Press Glass d.o.o.
Petar Šimić
Predsjednik Uprave tvrtke Primaco d.o.o.
Neb Chupin
Predsjednik Uprave tvrtke Hermes International d.o.o.
Ana Soldo
Regional Managing Director CRO, RS, MKD at Quehenberger logistics
Miodrag Šajatović
Glavni urednik poslovnog tjednika Lider
Matko Serdarević
Predsjednik Nadzornog odbora AD Plastika Togliatti.
Zaključci s panela
Panel diskusija na temu „Kriza dobavnih lanaca“ u organizaciji Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika (HUM-CROMA) i tvrtke za logistiku „Primaco“ izazvala je izuzetno zanimanje mnogih menadžera u Hrvatskoj. U raspravi je sudjelovalo čak 9 panelista što zorno govori o interesu, ali i nepovoljnom stanju mnogih poduzeća u Hrvatskoj u procesu nabave sirovina odnosno proizvodnji, prodaji i transportu svojih roba i usluga.
Kriza dobavnih lanaca na svjetskoj razini nije bila nepoznata i ranije, rečeno je u uvodu: „Tijekom posljednjih deset godina lanci opskrbe bili su narušeni zbog prirodnih katastrofa, poput zemljotresa u Tokiju 2011. godine koji je zaustavio proizvodnju japanskih proizvođača vozila. Građanski nemiri, poput masovnih prosvjeda u Čileu 2019. godine, doveli su do pada proizvodnje u rudnicima bakra u zemlji i uzrokovali zastoj mnogih industrija u svijetu. Brod koji je u ožujku 2021. godine zapeo u Sueskom kanalu prouzročio je višemjesečni zastoj u opskrbi.
No, pandemija COVID-19 i lockdown te rat u Ukrajini i posljedice istog koji se odražava, s jedne strane u novom geopolitičkom ustroju i de facto deglobalizaciji te sankcijama Rusiji i ekstremnom rastu cijena energenata, doveli su u pitanje i funkcioniranja opskrbnih lanaca na gotovo svim razinama i kreirale niz problema u redovitom poslovanju mnogim poduzećima u Hrvatskoj.
Kako su upozorili predstavnici logističkih tvtki, Ana Soldo iz Quehenberger logistics i Petar Šimić iz Primaco-a, prije rata u Ukrajini, krizu dobavnih lanaca uzrokovale su brodarske kompanija (tzv. 9 sestara koje drže gotovo 90% tržišta) dizanjem cijena prijevoza morskim putem koje su narasle i do 10 puta nego su bile prije pandemije. Upravo cijena troškova transporta te visoka cijena energenata u Hrvatskoj, u usporedbi s cijenama u SAD-u, navelo je na razmišljanje Neba Chupina, da jedan dio proizvodnje asortimana Dida Boža, obzirom na značaj tržišta, upravo preseli u Ameriku.
Promjena poslovne politike proizvođača mikročipova i elektronike s auto – industrije na tzv. „komercijalne programe“ rezultirao je smanjenjem proizvodnje ili zatvaranjem mnogih automobilskih tvornica u Europi i svijetu. Posljedice smanjenja opsega proizvodnje automobila osjećaju i kompanije HF Belišće te AD Plastik iz Solina. Kakve su posljedice za njihovo poslovanje te koje aktivnosti poduzimaju da bi uspješno poslovali vrlo su slikovito prezentirali Zoran Uranjek i Matko Serdarević.
Menadžeri pojedinih kompanija su istakli da su im proizvodnja i prodaja vrlo dobra ili odlična, no stopa profita znatno niža nego prethodnih godina. Upravo je cijenu energenta u strukturi proizvodnje naglasio Igor Vlahović direktor Press Glass-a
Jedno od temeljnih pitanja odnosilo se na cijenu, ali prije svega, na volumen plina, odnosno hoće li plina biti u dostatnim količinama. Tihomir Premužak, direktor Vetropack Straže i predsjednik HUM – CROMA-e, izrazio je uvjerenje da će, zahvaljujući LNG terminalu na Krku, ali i drugim aktivnostima koje se provode (pravodobno punjenje skladišta, vađenje plina...) biti osigurane dostatne količine.
Miodrag Šajatović, glavni urednik poslovnog tjednika Lider, zaključujući panel diskusiju podsjetio je da kapitalizam ima svoje uspone i padove: „Recesija je uobičajena i redovita. Zadnja recesija bila je prije 13-14 godina. Za ovu novu, moramo se pripremiti i imati priređena dva scenarija. Koji scenarij će poslužiti, ovisiti će o nizu okolnosti“.